Sunday, December 7, 2008

Cenzúra internetu nie je iba v Číne ...



Skupina Open Rights Group nachytala poskytovateľov internetového pripojenia pri cenzúre. Sporným sa stal tento link na wikipédií, ktorý zablokovalo (teda zobrazuje len chybné hlášky nie obsah) až 7 nasledovných ISP :


* Be/O2/Telefonica
* Virgin Media
* EasyNet/UK Online/Sky
* PlusNet
* Demon
* TalkTalk
* Opal Telecommunications

Stránku však nezablokovali napríklad :

* Andrews and Arnold
* Vodafone mobile broadband
* Pipex
* Sky


Zneprístupnená stránka wikipédie, obsahuje informácie o skupine Skorpions a ich novom albume "Virgin Killer". Pravdepodobným dôvodom prečo bola zablokovaná je tento obrázok. Ako sa prišlo na problém (technickejšie založení čitatelia).

Zaujímavé na tom je, že horeuvedený ISP však neblokujú prístup k tomu istému obrázku napríklad na stránke Amazon.com, kde si môžu záujemcovia album kúpiť.

V internetovej komunite Open rights group sa samozrejme pokúšali žiadať o vysvetlenie poskytovateľov internetového pripojenia, avšak odpoveď bola nasledovná (od Virgin): "Virgin iba poskytuje internetové pripojenie, ak webstránka nefunguje nie je to náš problém."

Vo všeobecnosti sa podozrieva Internet Watch Foundation, kde sa predpokladá, že požiadala o zablokovanie spornej stránky. Tento prípad opäť otvára problém tzv. "takedown notice", teda upozornenie na stiahnutie obsahu z internetu. Takedown notice je pre ISP dôležité, pretože má vplyv na ich zodpovednosť za obsah. Problém ako ukazuje prax je však tom, že ISP nemajú častokrát môžnosť posúdiť oznámený obsah a tým pádom sťahujú všetko na čo sú ISP upozornení. Exponovane to ilustruje Youtube, ktorý každodenne sťahuje tisíce videí a najmä počas prezidentskej kampane v USA dostával takedown notice od stovky fanušikov Obamu, ktorí ich posielali na oficiálne videá kanála Johna McCaina.

Avšak blokovanie webstránok je ešte "silnejším kafe", s ktorým sa bude nutné do budúcna vyporiadať.
Update :
Britský občania začali kampaň za presun k ISP, ktorí internet necenzúrujú.

2 comments:

Marki said...

To nie je novy album :) Ten album je zo sedemdesiatych rokov. Samozrejme ten obrazok bol kontroverzny a tak sa album v niektorych krajinach pradaval s inym. Avsak aj v samotnom UK je stale na predaj aj verzia s tymto kontroverznym obrazkom.
Takze 30 rokov to nikomu nevadilo, predava sa to stale, napr. Amazon a ine weby to maju u seba stale, ale oni zablokuju akurat Wikipediu (a aj to relativne nedosledne).

Law of iT said...

diky za opravu :)) nejak to vyslo zo mňa automatične :) už nebudem opravovať nech sa pobavia aj ostatný heh:)